Je krijgt opeens 40% korting op een product. Hoe kan dat eigenlijk?

Je ziet het regelmatig in winkels en in webshops: enorme kortingen. Soms bij de uitverkoop, of bij een andere gelegenheid, of zo maar.

Winkels zijn meestal geen liefdadige instellingen. Met andere woorden: er moet geld worden verdiend. Maar hoe kunnen ze dan enorme kortingen geven en toch nog verdienen?

Even afgezien van gekke omstandigheden zoals een faillissements-uitverkoop is het antwoord simpel. Dat kan alleen als de producent het product aan de handel levert voor een fractie van de prijs die jij als consument ervoor betaalt.

En daar begint de schoen te wringen. Bijna alle producenten van de producten die wij verkopen zitten in ontwikkelingslanden. In deze landen is het soms slecht gesteld met het loon, de arbeidsomstandigheden, het milieu en de levensstandaard. Vaak is er ook kinderarbeid aan de orde. Veel van die mensen kunnen nauwelijks rondkomen, en daarom zijn ze vaak bereid hun spullen te verkopen aan westerse handelaren voor een veel te lage prijs. Daarom kiezen wij zo veel mogelijk voor het Fair Trade principe.

Fair Trade

Om hier verandering in te brengen is het begrip “Fair Trade” ontstaan, letterlijk: “eerlijke handel”.

Via eerlijke handel kunnen wij in Nederland genieten van een eerlijk product zoals koffie, thee, chocolade of een glas wijn, en tegelijkertijd ontvangen de producenten in ontwikkelingslanden een leefbaar loon. Maar Fair Trade is meer dan dat. Het zegt ook iets over de wijze van produceren. Zo gelden er strenge milieu-eisen en worden de mensenrechten nageleefd. Verder is de samenwerking tussen boeren en arbeiders van belang. Want samen hebben zij een betere positie dan alleen.

Maar hoe weet ik nu zeker dat mijn koffie wel voldoet aan die eisen? Het Max Havelaar keurmerk voor Fair Trade biedt die garantie. Dit onafhankelijke keurmerk werd in 1988 in Nederland opgericht op verzoek van Mexicaanse koffieboeren. “Hulp is mooi, maar een eerlijke prijs voor onze koffie is nog beter. Dan hoeven we onze hand niet langer op te houden”, zo stelden zij. Met een eerlijke prijs voor de koffiebonen kunnen kleine boeren het heft in eigen hand nemen.

Keurmerken

Een veel voorkomende gedachte is dat Max Havelaar een merk is en eigen producten zoals koffie op de markt brengt. Dat is niet het geval. Stichting Max Havelaar produceert of verkoopt zelf helemaal niets. Max Havelaar is een keurmerk dat bedrijven op hun product mogen zetten als dat volgens Fair Trade principes geproduceerd is. De consument kan een Fair Trade product zo gemakkelijk herkennen aan het Max Havelaar keurmerk. In Nederland vind je het keurmerk terug op meer dan 250 verschillende producten, zoals thee, chocolade, wijn, suiker, rijst, allerlei soorten fruit, ijs, katoen en zelfs op bloemen. Maar ook in het buitenland kom je het keurmerk tegen, vaak onder de naam Fair Trade.

Er zijn ook producten die wel eerlijk geproduceerd en verhandeld zijn, maar die niet het Max Havelaar keurmerk voor Fair Trade hebben. Het Max Havelaar keurmerk is voornamelijk terug te vinden op voedingsproducten. Gifts & Living producten die veelal bij de giftshops te koop zijn zoals bijvoorbeeld de Wereldwinkels hebben het keurmerk dus niet, maar kunnen wel Fair Trade zijn. Houten artikelen, zoals tuinmeubilair met het FSC keurmerk voor verantwoord bosbeheer, worden ook beschouwd als Fair Trade.

Om een product Fair Trade te kunnen noemen, moeten alle partijen in de handelsketen aantoonbaar maken dat zij aan de internationale principes van Fair Trade voldoen. Organisaties kunnen dat op verschillende manieren aantonen. Initiatieven die de Fair Trade principes hebben verankerd in hun werkwijze zijn per maart 2014 onder andere Fairtrade International (in Nederland bekend als Max Havelaar), WFTO, Fair for Life, Naturland en Bio-Equitable. Zij werken allemaal op hun eigen manier binnen de Fair Trade principes. De producten van deze initiatieven zijn te koop via verschillende groothandels, supermarkten, fairtrade winkels en warenhuizen. Onderstaand logo´s van keurmerkorganisaties en erkenningsystemen die de Fair Trade principes omarmen.

   

   
Andere initiatieven die de Fair Trade criteria omarmen zijn Fair Trade Original en Wereldwinkels. Fair Trade Original is geen keurmerk, maar een bekend merk dat Fair Trade producten verkoopt.

Wat is dan een Fair Trade gemeente?

Ook gemeenten kunnen bijdragen aan bestrijding van armoede en misstanden in ontwikkelingslanden. Gemeenten kunnen bedrijven en intellingen stimuleren mee te doen aan een erkenning van een gemeente als Fair Trade gemeente. Daarvoor moeten deze gemeenten, bedrijven en instellingen aan bepaalde criteria voldoen, alles met de bedoeling om meer handel te krijgen in Fair Trade producten.

Wat heeft dat nu met korting te maken?

Voor Nederlandse bedrijven betekent het betalen van een eerlijke prijs vaak dat ze duurder inkopen dan bedrijven die zich niets van de Fair Trade principes aantrekken.

De Nederlandse consument gaat graag voor de goedkoopste producten. Maar bedenk dan wel welke armoede en slechte omstandigheden je daarmee stimuleert en in stand houdt.

Opeens zo maar fikse korting krijgen op producten uit ontwikkelingslanden lijkt dus aantrekkelijk, maar het zou eigenlijk je wantrouwen moeten wekken.

Gebruik je aankopen om tegelijk iets te verbeteren

De consument is heel belangrijk op de wereldmarkt. En hij/zij stemt met zijn/haar portemonnee.

Als mensen bijvoorbeeld geen plofkippen meer kopen zal de handel heel snel daarop inspringen en de erbarmelijke omstandigheden in die fokkerijen zullen stoppen.

Zo is het ook met producten uit de ontwikkelingslanden. De consument bepaalt uiteindelijk of de mensen die jouw mooie artikel hebben gemaakt daar ook een eerlijke vergoeding voor krijgen. Of dat de kinderarbeid wordt gestopt. En dat het milieu wordt gespaard.

À la Tara en Fair Trade

Wij als à la Tara doen ons uiterste best om zo veel mogelijk Fair Trade producten in ons assortiment op te nemen. Daarmee kiezen we niet altijd voor de goedkoopste producten, maar eerlijke handel en menswaardige omstandigheden zijn ons heel wat waard.



Betaal makkelijk en veilig via:



à la Tara is onderdeel van


 

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.
© 2014 - 2018 à la Tara | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Helaas maken ook wij gebruik van cookies, dit doen wij om de website voor u te verbeteren. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. AddThis (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze content te delen via Facebook, Twitter, Hyves en diverse andere social media websites. Affiliate marketing (marketing cookies): Deze cookies gebruiken wij om partnersites (affiliates, zoals Daisycon, TradeTracker en Cleafs) te belonen voor hun bijdrage aan de verkoop. Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals The Feedback Company. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.